06-27 05 74 64 sacha@sachageerlings.nl

Wat kun je doen bij studiestress?

  • Verder op deze pagina wordt een aantal adviezen gegeven waarmee je aan de slag kunt gaan. 
  • Bij lichte problemen kun je terecht bij mij voor coaching, counseling of advies. Ga ook in gesprek met je studieadviseur. Bekijk wat voor aanbod er mogelijk is vanuit je onderwijsinstelling.
  • Bij zwaardere problemen wordt geadviseerd zo spoedig mogelijk hulp te zoeken bij een (studenten)psycholoog of psychiater. Stel je studieadviseur op de hoogte van je problemen.  Zeker bij langere wachttijden is het goed om zo snel mogelijk contact met je huisarts op te nemen. Ten eerste is het goed als je huisarts op je hoogte is van je problemen, en daarbij kan je huisarts met jou kan bekijken wat er voor ondersteuning mogelijk is totdat je terecht kunt bij een hulpverlener.
Klik hier voor coaching, counseling of advies
1. Vergroot je draagkracht.

Elke dag gezond eten, beweging, buitenlucht en slaap zorgen ervoor dat je minder snel stress krijgt en beter tegen stressvolle situaties kunt. Deze maatregelen zorgen voor een directe verhoging van je draagkracht. Hoe meer stress je hebt, hoe eerder je geneigd kunt bovenstaande gezonde gewoontes te laten varen, maar daardoor werk je stress dus verder in de hand. Onderneem actie en grijp deze punten aan, begin vandaag nog!

Laat alle middelen staan die op korte termijn ontspanning geven  en op lange termijn juist negatief effect hebben en vervang ze door gezond eten en drinken. Je lichaam kan stress beter hanteren als je fitter bent en je lichaam niet belast met ongezonde stoffen. Vervang een avondje drinken door een middag sporten, hardlopen of stevig fietsen. Daar knap je juist van op. De stelregel van psychiater Bram Bakker, stress-specialist en fervent hardloper is: hoe meer stress: hoe belangrjiker het wordt om juist te blijven sporten, ook al ben je geneigd dat het eerste te schrappen.

Kijk kritisch naar je smartphonegebruik en met name social media bezoek. Er veel mee bezig zijn kost bij elkaar veel tijd en zorgt ervoor dat je minder effectief kunt studeren. Deze ‘ontspanning’ kan juist zorgen voor veel stress!

2. Stel haalbare doelen.

Als je studiestress hebt kun je het gevoel hebben dat je het werk niet meer onder controle hebt. MIisschien ben je moedeloos en geneigd op te geven. Niet doen! Blijf hele kleine haalbare doelen stellen. Elke dag iets doen wat voor jou waardevol is en bijdraagt aan je doelen, werkt stressverlagend.

Stel een doel wat ook écht haalbaar is. Kies wat het belangrijkst is om te doen voor je studie, en stel per dag scherpe prioriteiten zodat je dat doel kunt behalen. Dat geeft voldoening, zorgt ervoor dat je eventuele studieproblemen niet verder oplopen.

Zeker als je gewend bent te streng voor jezelf te zijn kun je geneigd zijn toch een te hoog doel te stellen. Desnoods stel je een doel dat zo klein is dat je het eigenlijk voor jezelf niet veel waard vind. Toch kan dat helpen om weer positief aan het werk te gaan en resultaten te behalen. En wie weet lukt dat, en pak je het volgende kleine doel.

3. Zoom uit. Onderzoek wat er aan de hand is.

Onderzoek je situatie, door er open en nieuwsgierig naar te kijken. Zorg allereerst voor ontspanning, dan kun je beter nadenken. Zoek vervolgens momenten waarop je even kunt uitzoomen om de situatie te onderzoeken. Doe dat niet als je je juist heel rot voelt. Probeer op een manier die bij jou past de situatie in kaart te brengen, met alle relevante aspecten voor zover dat lukt. Probeer niet meteen naar oplossingen te springen.  Misschien zie je wat aanknopingspunten voor andere gedachten of ander gedrag.

4. Bepaal wat je belangrijk vindt.

Wat zijn jouw waarden, wat vind jij écht belangrijk? Leven naar je waarden geeft voldoening.  Hoe past jouw studie bij jouw doelen en waarden?  

5. Maak plannen en onderneem actie.

Waardengerichte actie. Nadat je zicht hebt gekregen op je situatie en wat jij echt belangrijk vindt, kun je dit vertalen naar doelen en starten met het uitvoeren ervan. Dit kan tot van alles leiden. Van een vaardigheidstraining, tot een andere manier van je dagen indelen, tot een beslissing om voor een andere Probeer elke dag ook in kleine keuzes zo dicht mogelijk bij jouw eigen waarden en doelen te blijven. 5. 

Voor ondersteuning bij deze processen ben je van harte welkom in mijn praktijk!