06-27 05 74 64 sacha@sachageerlings.nl

Uit onderzoek van de Delftse studentenvakbond VSSD onder studenten in Delft blijkt dat veel studenten last hebben van stress. Veel genoemde oorzaken zijn het bindend studieadvies (BSA), en vele deadlines en tentamens.

 Wat kun je als student nou doen, in een systeem waarbij de prestatiedruk zo hoog is en de consequenties van het niet behalen van een studieonderdeel heel zwaar kunnen zijn?

Gezonde basis: voeding, slaap, sport en daglicht

Ten eerste is het belangrijk dat je een gezonde basis blijft bewaken. Dat houdt in dat je ruimte maakt voor voldoende slaap, dat je gezond eet, regelmatig sport en voldoende daglicht pakt. Gezonde voeding houdt je weerstand op peil. Sporten is bewezen effectief tegen stress. Het houdt je veerkrachtig. Bij slaapproblemen (te kort slapen, slecht slapen) kan je overdag minder goed functioneren. Je kan dan snel in een negatieve spiraal belanden: door slechter functioneren overdag lopen je studieprestaties terug, waardoor je meer gaat piekeren of nog langer door blijft werken, waardoor je slaapproblemen in stand gehouden worden of  verergeren, waardoor je overdag steeds slechter gaat functioneren. Het aanhouden van een goed slaap-waakritme, waarbij je overdag ook voldoende daglicht pakt, zorgt ervoor dat je beter kunt slapen. Ga dus ook midden op de dag naar buiten. Een stevige wandeling helpt ook tegen stress en zorgt voor goede doorbloeding van je hersenen. Na een wandeling in de buitenlucht kun je beter studeren. Dus ga niet in de situatie waarin je al de hele dag binnen (zittend) werkt aan je studie, ook eens zittend in de kantine pauze houden, maar ga met elkaar wandelen.

Plannen

Ten tweede is het belangrijk dat je je werkzaamheden voor je studie goed plant, ook ruimte plant voor tegenslagen, en dat je je werk niet uitstelt omdat je tegen de berg opziet of echt geen energie meer hebt. Haal achterlopen op je schema zo snel mogelijk weer in. Want het niet onder controle hebben van je werk leidt tot stress en dat leidt tot concentratieproblemen,  waardoor je minder goed kunt studeren. Plan realistisch: kies momenten waarop je fit bent om te studeren, en plan vooral ook vrije tijd in. Houd er rekening mee dat bepaalde invullingen van vrije tijd (bijvoorbeeld tot in de nacht en met alcoholgebruik) ervoor zorgen dat je een periode daarna niet fit bent.

 Studeerplek zonder afleiders

Ten derde is het belangrijk dat je een goede plaats kiest om effectief aan je studie te werken. Kies een plek waar je rust hebt en afleiders ver van je houdt.

Toch nog stress?

Door deze maatregelen houd je je studie onder controle, en kun je je enigszins ‘wapenen’ tegen de aanhoudend hoge prestatiedruk. Merk je dat dit niet genoeg helpt, schakel dan professionele hulp in.