06-27 05 74 64 sacha@sachageerlings.nl

In dit stuk worden twee veel voorkomende factoren belicht die ertoe kunnen leiden dat studenten met begaafdheidskenmerken vastlopen in de studie.

Niet gewend aan inspanning

Als je met weinig moeite de middelbare school hebben doorlopen, kan het zijn dat de studie vaardigheden aanspreekt die je nog niet zo hebben hoeven ontwikkelen. Dat kan leiden tot stress. Sommige studenten vinden de stap van middelbare school naar studeren erg groot, en gaan aan zichzelf twijfelen. Zij kunnen denken dat zij niet in staat zijn om deze studie succesvol te doorlopen, en geven voortijdig op.

Het is mogelijk dat je niet bereid bent om hard te werken voor een opleiding, omdat dat eerder ook niet nodig was. Je wilt dan onbewust dat je studie ofwel zo razend boeiend is, dat je je er graag voor inspant, of dat de studie zo makkelijk is, dat je er weinig voor hoeft te doen. Dit kan als gevolg hebben dat een studie je snel tegenvalt, ofwel omdat niet alles even interessant is, ofwel omdat het toch regelmatig hard werken blijkt te zijn. Deze ervaring kan stressvol zijn, en leiden tot innerlijke conflicten. Je kunt je afvragen of je wel slim genoeg bent en het feit dat je hard moet werken zien als bedreiging van jouw zelfbeeld. Je kunt je ook afvragen of het je wel waard is, zoveel tijd of moeite in een studie te steken.

Het is mogelijk dat je stopt met je studie om een van deze redenen. Dit kan zelfs gebeuren bij een studie die wel aansluit bij je langetermijndoelen (bijvoorbeeld toegang tot een bepaald beroep of werkveld biedt). Het kan zo gebeuren dat je niet een, maar meerdere keren stopt met een studie en hierdoor een lager zelfbeeld ontwikkelt.

Te weinig uitdaging

Net zoals op de middelbare school er binnen één schoolniveau nog behoorlijke verschillen tussen leerlingen kunnen zijn in hun capaciteiten, vaardigheden en werkhouding, is dat op een studie op een hbo of universiteit ook zo. Universiteiten bieden het hoogste niveau onderwijs aan, en het kan zijn dat dit niveau jou tegenvalt. Niet voor alle studenten met begaafdheidskenmerken zijn de speciale programma’s voor hoogbegaafden wat zij zoeken, en niet iedereen komt op grond van de toelatingseisen in aanmerking voor zo’n studie. Het missen van de nodige diepgang in de studie, kan leiden tot verveling en stress als gevolg van te weinig uitdaging. Dit kan uiteindelijk leiden tot een soort bore-out. Dit is niet altijd even duidelijk voor jezelf, zeker niet als de studie vaardigheden van jou aanspreekt die juist minder goed ontwikkeld zijn.

Wat te doen?

Als je als student de indruk hebt dat een of meerdere van bovenstaande thema’s bij jou kan spelen, dan is het belangrijk te zoeken naar wat je belangrijk vindt in je leven, en te bekijken welke rol je studie daarin heeft. Ook kan het goed zijn te werken aan het trainen van studievaardigheden. Realiseer je dat het trainen van vaardigheden nauwelijks effect zal sorteren, als je nog last hebt van belemmeringen in jezelf (bang om jezelf of anderen tegen te vallen, bijvoorbeeld) of niet gemotiveerd bent voor je studie. Het is van belang om alle factoren die een rol spelen bij jouw studiestress, inclusief je wensen en verwachtingen van jezelf en je studie, en de verwachtingen die anderen van jou hebben, te betrekken bij een aanpak.